Kunstmatig parachutespringen (de goede versie) - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu Kunstmatig parachutespringen (de goede versie) - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu

Kunstmatig parachutespringen (de goede versie)

Door: wnfannelijn

Blijf op de hoogte en volg Annelijn

26 September 2010 | China, Chengdu

Gister heb ik alleen pluchen panda's gezien. We gingen namelijk met z'n ALLEN naar de vallei waar in de nabije toekomst de panda's uitgezet gaan worden in de natuur. Met z'n ALLEN betekent: 12 Pambassadors (groene panda-buttons), 12 host families (gele panda-buttons), staf (rode panda-buttons) en media (te herkennen aan camera's, microfoons en opschrijfboekjes). We gingen weliswaar carpoolen maar dat betekende nog steeds 16 auto's met gemiddeld 5 personen (kleine kinderen niet meegeteld). De hele route reden alle auto's in een rij achter elkaar aan; wat visueel ondersteund werd door dubbele knipperlichten. Nou moet ik er bij zeggen dat Chinezen erg goed zijn in het opstellen van rijen maar op een vierbaans snelweg is het zelfs voor een Chinees 'stress' en 'paniek'. Althans, voor de chauffeur in mijn auto.

Na ruim een uur rijden, rees opeens een bergketen op aan de horizon. Daar moesten we zijn. De stad hield hier ook zo'n beetje op en in de plaats daarvan zag ik groene berghellingen. We werden ontvangen bij het projectgebouw. Want terugzetten van de panda's is een tijdrovend project (minimaal 10 jaar). De projectmanager vertelde ons dat de hele vallei ontwikkeld werd voor de terugkeer van de panda's. De lokale boeren – die bomen en bamboe hadden gekapt om akkers te maken – waren uitgekocht en naar een andere locatie overgeheveld en nu werd de oorspronkelijke begroeiing van bamboesoorten hersteld. De lokale bevolking werd zoveel mogelijk bij het project betrokken zodat zij ook profijt zouden hebben van toekomstige panda. Het WWF is bijvoorbeeld bezig om een keurmerk voor 'panda friendly products' te ontwikkelen voor duurzame landbouwproducten zoals honing. Ook wordt er in dit gebied ecotoerisme ontwikkeld, waar de lokale bevolking een rol in kan spelen.

De 12 Pambassadors gingen vandaag in de nieuwe panda-habitat bamboe planten. We moesten eerst een half uur wandelen (heerlijk). Op een open plek heeft iedere Pambassador we met zijn/haar host families een gat gegraven en de bamboeplant er ingezet. Uiteraard onder het toeziend oog van tientallen camera's. Daarna weer terug wandelen (heerlijk) en lunchen (ook heerlijk).

Voor de middag hadden we een cultureel programma. We hebben een Chinees waterwerk van 2000 jaar oud bezocht waarbij ze – door een berg weg te halen – een kunstmatige aftakking van de rivier hebben gemaakt om de Chengdu vallei van water te voorzien voor de landbouw. Met een dam wordt overstroming en uitdroging van de akkers voorkomen. Het werkt tot op de dag van vandaag zo nauwkeurig dat het waterwerk als een wereldwonder is bestempeld. lk moet zeggen: het was heel indrukwekkend.

We waren lekker op tijd terug in ons hotel en ik verheugde me al op een keer vroeg naar bed te kunnen gaan, maar ik werd verrast met nog een activiteit. Het hotel staat naast een entertainment centrum en wij gingen kunstmatig parachute springen. We kregen winddichte pakken aan en een helm op en een voor een gingen we met een instructeur een cabine in met windturbine, die de lucht met 52 m/s omhoog blies. Als je je voorover liet vallen en je helemaal uitstrekte, zweefde je 6 meter de lucht in. Wauw! Daarna sushi eten met mijn host family en terug naar het hotel: blogs schrijven en foto's en films uitwerken. Alweer laat naar bed en de volgende morgen vroeg op. Poeha!

Zie ook de film op youtube:

• 26 September 2010 - 18:38

Annemarie:

Hoor ik het nu goed.. "He.. Annie.. you wanna say something?" Al goede vriendjes met de papparazzi zo te horen :-)

• 26 September 2010 - 20:01

Tia Agatha:

Wauw!!!!!!!!!!!!!!!
    Never a dole moment in China voor jou.
    Wat maak je veel mee, Lijn!
    Je kunt nu al een boek schrijven,
    later...............
    kus tia Agatha

• 26 September 2010 - 20:13

Herman:

Haast, haast en nog eens haast terwijl het om 'pinda's' gaat die zo traag bewegen als een pot pindakaas... Laat je niet opjagen door de Chinezen. Wees ontspannen als een panda! Wat schrijf je beeldend. Wij genieten mee met je verhalen.

• 26 September 2010 - 20:16

Mudra:

Lievelijn, ik kan bijna niet wachten om morgenvroeg je blog te lezen... Leuk om je samen met je hostfamilie te zien met bamboo's planten. En dan dat vliegen...

• 27 September 2010 - 09:32

Annet:

Wat maak je veel mee!!!
    Vind het heel leuk om je reisverslagen te lezen!

• 27 September 2010 - 19:40

Edwin:

Hoi schoonzusje ;-)

Kom net terug van vakantie en lees nu pas jouw avonturen. Ik dacht dat het voortraject al overdonderend was,, maar dit: WOW & BIZAR!
    Wat een verhalen, wat een belevenissen: erg leuk om te lezen.