6 winnaars en een veelvoud aan tranen en excuses - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu 6 winnaars en een veelvoud aan tranen en excuses - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu

6 winnaars en een veelvoud aan tranen en excuses

Door: wnfannelijn

Blijf op de hoogte en volg Annelijn

01 Oktober 2010 | China, Chengdu

Grote commotie in China! De Pambassador Show heeft totaal verkeerd uitgepakt! De verkeerde mensen hebben gewonnen! De favorieten (Australië en Nederland) zitten niet in de top 6! Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Ik heb dus helaas niet gewonnen. Sofie, onze dril instructor, viel na de show snikkend in mijn armen: ze vond mij de beste én de mooiste en ze vond het zo erg dat ik er niet bij zat. Vandaag heeft de organisatie mij en Jennifer (Australië) persoonlijk gebeld om hun excuses aan te bieden. Ze hadden een foutje gemaakt. Overigens was de troostprijs super: we gingen naar de panda-crèche en kregen de pandapeuters op schoot.

Wat ging er mis met de show: de uitslag was 100% gebaseerd op de tv show en ze hadden de blogs, media-pretaties en persoonlijke competenties niet mee laten wegen. De show verliep oneerlijk: in het begin kreeg elke kandidaat 2 vragen. Als je een vraag goed had, kreeg je 10 punten. De vragen verschilden enorm in niveau dus je kon pech of geluk hebben. Daarna werden er 12 vragen gesteld en de eerste die op een knop drukte, mocht antwoord geven. In de eerste twee rondes is grotendeels de uitslag al bepaald want de rest van de show kon je niet meer zoveel punten halen, althans, als je niet Aziatisch was. De persoonlijke optredens van de Aziatische kandidaten vielen namelijk het beste in de smaak bij de jury. Ik had een pantomime toneelstukje gemaakt over de reintroductie van de panda in de natuur. Persoonlijk vond ik het de perfectie combinatie van inhoud & humor. Echter de jury had meer waardering voor de Japanse die met een pandamuts op een kitch Chinees liedje zong. Ook Jellyfish viel diep in de smaak: in een super kort rokje gaf ze heupwiegend een taart aan de jury voor een panda die vorige week jarig was. De jury barste helemaal in tranen uit toen Cici, de Chinese kandidate, op het podium ten huwelijk werd gevraagd. Kortom: de show ging niet om 'conservation of nature' maar het was een test of je snel op een knop kon drukken en of je op de Chinese golflengte kon mee fibreren. Alledrie de Aziaten zitten dus in de top 6. Ali (Zweden), David (Frankrijk) en Ashley (Amerika) hadden in de vragenrondes geluk gehad. De tv show duurde ruim 4 uur maar de uitslag was eigenlijk al in de eerste 5 minuten bepaald.

Anyway. De organisatie is nu in de war: Jennifer is gevraagd om de 7de Pambassador te worden (wat ze niet doet) en ik ben door WWF China uitgenodigd om twee projecten te bezoeken om daar artikelen en foto's van te maken (wat ik wel ga doen). Overigens zijn alle 12 kandidaten een officiele Pambassador: ik heb een enorm glazen plakaat gekregen (een soort grafsteen) als bewijs dat ik voor de rest van mijn leven Pambassador ben. Ook heb ik een paspoort waarmee ik altijd de Research Base of Giant Panda Breeding kan bezoeken. Dus: ik zit niet in de top 6 maar ik ga voorlopig nog niet naar huis. Ik zal mijn avonturen op deze plek met jullie blijven delen!

ps. Bedankt voor alle leuke berichtjes die jullie achterlaten bij de blogs. Weet dat ik ze met heel veel plezier lees, ondanks dat ik er niet altijd antwoord op geef.

  • 30 September 2010 - 19:18

    Ria:

    hoi Annelijn, gefeliciteerd met het pambassadorschap wat een prachtige ervaringen. heel leuk om te lezen. Ik kijk uit naar je volgende verhalen. hartelijke groet,Ria.

  • 30 September 2010 - 20:17

    Agaath:

    Lieve Lijn,
    deze geweldige ervaring pakt niemand meer af, Joling werd ook tweede en kreeg daardoor geweldige kansen,,jij dus ook, van harte gefeliciteerd met je pambassdorschap! Ben heel trots op je hoe je alles doet en verwoord!
    Veel liefs tia Agatha

  • 30 September 2010 - 21:17

    Ino En Joland:

    Hoi Annelijn vanmorgen een stukje show met jouw op de cinese tv bekeken. wat een rare toestand.Maar toch een echte pandasadeur gezien
    we zijn pandatrots op je en verder sucses daar

  • 30 September 2010 - 21:18

    Ino:

    ps ik heb het op de video kunnen opnemen.

  • 30 September 2010 - 21:42

    Annet:

    Pambassador ben je en blijf je!!!
    Gefeliciteerd,wat een geweldige uitdaging om direkt aan het werk te kunnen gaan!
    Daar gaat het ten slotte om!
    kijk uit naar je verslagen.

  • 01 Oktober 2010 - 05:41

    Annemarie:

    Hoi Annelijn. Het kwartje wilde maar niet vallen toen we je niet in de foto-carrousel zagen op de pandasite. Ongeloof en verbijstering. Ze hadden de beste laten gaan! Maar zo te lezen wordt er een draai aan gegeven en kun je nog even blijven daar. Geniet ervan en hou ons op de hoogte!
    Annemarie

  • 01 Oktober 2010 - 06:52

    Marlou:

    Jeetje Annelijn, wat een heftige emoties (ook hier achter het scherm). Al met al voor ons heel gaaf dat je kunt blijven bloggen! Voor ons echt een enorme waarde/motivatie om uit vanuit WNF Zeist ons werk te doen!

    Take care,
    Marlou/WNF

  • 01 Oktober 2010 - 09:47

    Marijke:

    Ach lieve Annelijn, het is een geweldig avontuur, een sprookje met Panda's, ongekend! In goed Chinees zeg je dan: Tjang tjabapang tsifi. D.w.z. mooiste, beste, creatiefste, liefste is te ying-ping. Vals spel?Yang-pang,als 13e chaotische geest, (be)roert, snikt, verblindt en weent. Resultaat?
    Nieuwe vragen. Je avontuur gaat door! Niet als verstarde superster aan het Chinese firmament, maar als een reislustig bamboelootje!
    (je weet toch wel hoe onuitroeibaar die zijn?) Ga op stap en brengt Panda nieuws mee Gongalang, proficiat!

  • 01 Oktober 2010 - 10:33

    Paul En José:

    Lieve Annelijn wat jammer van die uitslag, want uiteindelijk ga je om te winnen. Maar de uitnodiging die je nu hebt gekregen van het wnf China spreekt boekdelen. Maak er een mooie tijd van en geniet !! Wij genieten heel veel van je dagboeken.

  • 01 Oktober 2010 - 13:49

    Mudra:

    Geweldig! Je gaat uit van de mogelijkheden en niet van die onmogelijke competitie aan het slot. Maak er mooie weken van samen met WNF China!Je hebt het nu in eigen hand! Gelukkig blijven we van je avonturen genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelijn

Van 21 tot en met 29 september doe ik mee in de internationale contest voor Pambassador (pandaverzorger & panda-ambassadeur) voor Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding, georganiseerd door onder andere het WWF. Mijn avonturen houd ik dagelijks bij op dit weblog.

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 52030

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: