Reuze panda's met mini baby's - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu Reuze panda's met mini baby's - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu

Reuze panda's met mini baby's

Door: wnfannelijn

Blijf op de hoogte en volg Annelijn

06 Oktober 2010 | China, Chengdu

Hoera! Ik zit nog steeds in China tussen de panda's. Helaas zit ik niet in de top 6 maar als top 12 Pambassadeur gaan er ook heel wat panda-deuren voor mij open. Ik ben uitgenodigd om deze week in de Research Base of Giant Panda Breeding interviews en foto's te maken voor artikelen in Nederland. Volgende week ga ik op uitnodiging van WWF in China twee projecten bezoeken waar WWF in Nederland ook bij betrokken is. Ik ga voorlopig dus nog niet naar huis.

De top 6 Pambassadeurs trekken deze week langs Chinese tv shows om panda-liedjes te zingen in panda-pakjes. Ondertussen wandel ik op mijn eigen houtje met mijn camera en notitieblokje door de Panda Base. Af en toe word ik herkend en wil iemand met mij op de foto of een handtekening. Maar verder is het heerlijk rustig en kan ik gehoor geven aan de bordjes die door het hele pandapark hangen: 'Be Quiet'. Want panda's houden van twee dingen: bamboe & rust.

Zondagmorgen heb ik niet alleen de reuze panda's bewonderd maar ik heb ook iets heeeeeel bijzonders meegemaakt: ik heb mini panda's op de buik van hun moeder van heel dichtbij gezien. Omdat ik door de directeur van de Panda Base ben uitgenodigd om langer te blijven, heb ik onverwachte privileges. Ik mocht op de kraamafdeling de baby's en hun moeders bewonderen. Reuze panda's krijgen een of twee jongen per keer. Afgelopen zomer zijn er in de Panda Base 2 tweelingen en 3 singles geboren (7 baby's in totaal). Als de panda's ter wereld komen, wegen ze maar 100 gram en zijn ze zo roze als een biggetje. Omdat de moeder maar een baby tegelijk kan vasthouden, zal de grootste schreeuwlelijk door haar opgevoed worden. In de natuur zal de ander afgestoten worden. Tweelingen die in gevangenschap worden geboren, hebben geluk. De moeder krijgt menselijke kraamhulp zodat ze beide baby's kan grootbrengen. Als Yuan Lin – die op 15 augustus geboren is – aan de harige borst van z'n moeder Yuan Yuan ligt, ligt z'n tweelingbroertje Yuan Zhou in de gladde armen van zijn pleegmoeder en krijgt hij een flesje met melk. De dierverzorgers in de Panda Base zijn stapelverliefd op de panda's en ze verzorgen de zwartwitte beertjes alsof het hun eigen kindjes zijn. De pandaverzorgster, die ik gister heb geinterviewd, vertelde mij dat ze alle 20 panda's die zij heeft groot gebracht, nog regelmatig bezoekt. “Panda's hebben een goed geheugen”, vertelde ze mij. “Als ze mijn stem horen, word ik door ze begroet.”

Vanmiddag ga ik achter de schermen portretten maken van de Famous Panda's in Panda Base: Mickey Mouse (vanwege zijn Mickey Mouse oren) en Meilan. Morgen laat ik jullie de foto's zien op deze plek.

  • 06 Oktober 2010 - 07:45

    Jorien:

    Hoi, Na jou onverwacht te horen tijdens de afwas (het jeugdjournaaL stond aan) en ik de teleurstelling helemaal met je meevoelde, denk ik dat je stikum gewoon helemaal beter af bent zo. Die inhoudsloze toeters en bellen voor de winnaars zijn aan jou minder besteed dan wat je de laatste dagen beschrijft. Zit je nog steeds bij je hostfamily of ben je aan het hotellen? En ga je nog in het wild bekijken?
    GEniet van iedere seconde en tot gauw! We lezen allemaal heel graag je berichtjes en een spreekbeurt ligt op de loer. Veel liefs,
    Jorien

  • 06 Oktober 2010 - 07:56

    Tia Agatha:

    Lieve Lijn, wat ik al dacht, dit is veel leuker en past veel beter bij jou, je bent gewoon een bofkont ( je hebt er hard voor geknokt) om dit van zo dichtbij te mogen meemaken, heerlijk Lijn,
    ik geniet van je bijzondere verslagen en vertederende foto,s.
    Enjoy China en de panda's.
    liefs mij

  • 06 Oktober 2010 - 09:26

    Annet:

    Zo ken ik jou weer!!
    Je eigen richting bepalend, schrijvend en fotograferend!
    Weg van dat media gedoe!
    Wat een prachtige foto's en bijzonder dat je zo dichtbij mag komen.
    Ik lees met heel veel plezier je reisverslagen. Liefs Annet

  • 06 Oktober 2010 - 09:34

    Jolanda Van L.:

    Hallo Annelijn,
    Geweldige reis die je maakt met alles wat je meemaakt. Geniet er van.
    Wij genieten hier erg van je reisverslagen.
    Succes met alles en de groetjes aan de panda's
    Jolanda en Ino.

  • 06 Oktober 2010 - 09:45

    Annemarie:

    Hihi.. die Annelijn. Je hebt het weer goed voor elkaar!

  • 06 Oktober 2010 - 12:49

    Paul En José:

    zo te lezen heb je het nu beter naar je zin dan tot een van de eerste zes te behoren met bijbehorend media spektakel !!

  • 08 Oktober 2010 - 16:03

    Maaike:

    Hoi Annelijn

    Dit is het echte werk!
    Je verhalen en foto's zijn om te smullen en het is goed te weten dat je zo geniet.
    Liefs Maaike

  • 09 Oktober 2010 - 20:11

    Mudra:

    Ik was je even kwijt op mijn computer door storing van internet verbinding. Maar je bent er gelukkig nog met je verhalen en vertederende foto's van de baby panda schatjes. Liefs uit Koedijk.

  • 11 Oktober 2010 - 06:59

    Cecilia:

    Je foto's zijn betoverend. Wat een lieve pandababy's. Fijn dat we kunnen meegenieten via je verslagen en foto's. Het klinkt alsof de hele reis, zoals hij loopt, je op het lijf is geschreven. Je krijgt de groeten van de hele trainersgroep. We blijven je volgen!

  • 11 Oktober 2010 - 15:26

    Daan:

    Wat een ontroerende foto's en verhalen.

    Ik wens nog een heerlijke tijd daar in China tussen de Panda's!
    Liefs, Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelijn

Van 21 tot en met 29 september doe ik mee in de internationale contest voor Pambassador (pandaverzorger & panda-ambassadeur) voor Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding, georganiseerd door onder andere het WWF. Mijn avonturen houd ik dagelijks bij op dit weblog.

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1066
Totaal aantal bezoekers 52016

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: