Chinese panda's en Hollandse koeien - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu Chinese panda's en Hollandse koeien - Reisverslag uit Chengdu, China van Annelijn Steenbruggen - WaarBenJij.nu

Chinese panda's en Hollandse koeien

Door: wnfannelijn

Blijf op de hoogte en volg Annelijn

12 Oktober 2010 | China, Chengdu

Ik zit inmiddels drie weken tussen de reuze panda's. Op de eerste dag vond ik ze al leuk maar nu ik ze persoonlijk leer kennen, krijgt het een extra dimensie. Ook voor de bioloog Li Ming Zi, die 12 jaar op de Panda Base werkt, blijven de beren inspirerend. Hij doet onderzoek naar voeding en gedrag. In zijn pauzes loopt hij graag door het park: “De panda's hebben een rustgevende uitwerking op mij. Door alleen maar naar ze te kijken, raak ik mijn stress kwijt.” Li Ming Zi is niet de enige die ontstrest tussen de panda's. Ik zie regelmatig andere medewerkers over het houten hek hangen om naar de prachtige knuffelberen te kijken.

Na drie weken begin ik me vertrouwd te voelen met de Chinese cultuur. Het eten is heerlijk en de mensen zijn vriendelijk. Een ding waar ik maar niet aan kan wennen, is de overbevolking. In een miljoenenstad als Chengdu word ik bijna gek van de hoeveelheid mensen. Tussen de torenhoge flats en kantoorgebouwen loopt de eindeloze stroom van scooters, fietsen, auto's, taxi's en bussen continue klem op de kruispunten. De grijze smog-nevel en geluidsoverlast leggen een verstikkende deken over de stad. Ik vermijd de stad zoveel mogelijk en als ik niet in de Panda Base ben, werk ik in mijn hotelkamer op mijn laptop.

Terwijl ik noodgedwongen deel uitmaak van de mierenhoop, tel ik elke dag mijn zegeningen: de Noorderhoeve in Schoorl – de biologisch-dynamische boerderij waar ik woon – is toch echt een van de mooiste plekken op aarde. Hoewel ik de panda's zeker ga missen, ruil ik ze straks toch graag weer in voor onze zwart witte koeien met hoorns. Wist je dat koeien ook een rustgevende werking hebben op mensen? Misschien ontstressen onze koeien nog wel beter dan de Chengdu panda's omdat er een prachtig landschap omheen ligt in plaats van een ronkende stad.

Vandaag ga ik Chengdu verlaten. Ik ga naar Changsha een WWF project bezoeken: panda habitat en schoon rivierwater.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelijn

Van 21 tot en met 29 september doe ik mee in de internationale contest voor Pambassador (pandaverzorger & panda-ambassadeur) voor Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding, georganiseerd door onder andere het WWF. Mijn avonturen houd ik dagelijks bij op dit weblog.

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 52021

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: